Omgaan met pijn

Bevallen is een hele klus en doet pijn. Zie het als een uitdaging om je kind op de wereld te zetten. Ik probeer je tijdens je zwangerschap voor te bereiden op je bevalling. Een positieve en reële instelling is bepalend.

Het is erg belangrijk ontspannen te zijn. Wanneer je van jezelf weet dat je moeite hebt met ontspannen, raad ik je aan tijdens de zwangerschap yogalessen te volgen. Er zijn verschillende hulpmiddelen om met de bevallingspijn om te gaan:

• Het nemen van een douche of bad kan goed helpen bij het verdragen van deze pijn.
  • Ook is je ademhalingstechniek heel belangrijk. Door geconcentreerd je weeën weg te zuchten, kom je in een ritme waarbij het lichaam stoffen aanmaakt die een pijnstillend effect hebben: endorfinen. Deze endorfinen zorgen ervoor dat de pijn dragelijk is.
  • Mocht je behoefte hebben aan een andere manier van pijnstilling die je in de thuissituatie kunt toepassen, dan kun je een zogenaamde geboortetens huren. Dit is een apparaatje dat pijnprikkels van weeën zo beïnvloedt dat de intensiteit van de pijn minder wordt. TENS staat voor Transcutane Elektro Neuro Stimulatie. Als je weeën hebt, stuurt je lichaam pijnsignalen naar je hersenen. Het apparaatje blokkeert deze prikkels via lichte elektrische pulsen. Ik geef je hier graag meer uitleg over. Een aantal verzekeraars vergoedt de geboorteTENS. Vraag dat na bij je verzekering.
  • Wanneer deze middelen niet voldoende zijn, is het mogelijk pijnbestrijding te krijgen in het ziekenhuis. We hebben het dan over een injectie met een morfine-achtig medicijn of een ruggenprik (epiduraal). Aan deze pijnbestrijding zit een klein risico verbonden. Daarom wordt je bevalling overgedragen aan de gynaecoloog en wordt de baby door middel van een CTG (hartfilmpje) in de gaten gehouden.