Film: Hoe ga je om met pijn

Nieuw: Voorlichtingsfilm over omgaan met pijn tijdens de bevalling.
Met trots lanceren wij de voorlichtingsfilm ‘Jouw bevalling: Hoe ga je om met pijn?’ tijdens de ALV. Deze film hebben we speciaal voor u ontwikkeld als extra tool in uw cliëntenvoorlichting. U kunt de zwangere vrouw en haar partner hiermee voorbereiden op de bevalling: hoe kunnen zij omgaan met baringspijn en welke pijnbehandelingsmethoden zijn er?

Uniek aan de film zijn de heldere animaties die de voor- en nadelen van de meest voorkomende methoden verduidelijken. De nadruk in de film ligt op het vertrouwen in het eigen lichaam van de vrouw voor de bevalling.

Ervaringsverhalen van zwangere en pas bevallen vrouwen
Aan de hand van ervaringsverhalen van zwangere en bevallen vrouwen en de uitleg van professionals, zoals een (klinisch) verloskundige, gynaecoloog (namens de NVOG) en een neurowetenschapper, krijgt de zwangere vrouw informatie over: baringspijn, hoe hiermee om te gaan en welke pijnbehandelingsmethoden er zijn. De voor- en nadelen van comfortverhogende en medicinale methoden worden verduidelijkt met animaties.

Voorlichtingsmateriaal
Er is een lange (20 min) en een korte versie (2 min) van de film ‘Jouw bevalling: Hoe ga je om met pijn?’. In deze filmpjes zijn de vrouwen en professionals aan het woord. Ook is er een filmpje met alleen de animaties (overzicht van de verschillende pijnbehandelingsmethoden. Alle filmpjes staan op deverloskundige.nl Hier staat ook de folder ‘Jouw bevalling: Hoe ga je om met pijn?’. De folder is beschikbaar in diverse talen.

Angelique Dijkers, verloskundigenpraktijk Verwacht, over de film: “Het is een geweldige film met een heldere uitleg over omgaan met pijn tijdens de bevalling. Niet alleen zwangere vrouwen, maar alle verloskundigen en gynaecologen moeten de film zien. Deze is bijvoorbeeld zeer bruikbaar voor voorlichtingsavonden. Ik ga de film zeker aanraden aan mijn cliënten.”

Samenwerking NVOG
De NVOG is tijdens het maken van de film geraadpleegd. Gynaecoloog Flip van der Made heeft namens de NVOG meegewerkt aan de film.