Miskraam

Het begeleiden van een miskraam behoort ook tot ons vak. Helaas gaat niet elke zwangerschap goed. Als er in de prille ontwikkeling iets fout gaat, kan de zwangerschap eindigen in een miskraam. Je merkt dit meestal het eerst aan een gevoel alsof je ongesteld wordt met bloedverlies en buikpijn. Soms merk je het niet zelf en wordt pas tijdens de eerste echo ontdekt dat er geen kloppend hartje is.

Het hebben van wat bloedverlies wil nog niet zeggen dat je een miskraam krijgt. Soms heb je aan het begin van je zwangerschap bloedverlies, wat uiteindelijk geen gevolgen heeft. Redenen van het bloedverlies kunnen zijn:

• een gesprongen bloedvaatje in de baarmoedermond
  • een innestelingbloeding
  • een contact bloeding (na vrijen)
  • onbekende oorzaak

Wat is een miskraam?

We spreken van een miskraam wanneer je zwangerschap eindigt in de eerste 16 weken. Meestal is er een fout opgetreden bij de bevruchting van de eicel met de zaadcel en de natuur lost dit op door de zwangerschap af te stoten. 1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam. In Nederland krijgen jaarlijks 20.000 vrouwen een miskraam. De medische term voor miskraam is spontane abortus. Je krijgt geen miskraam door stress, vrijen of druk zijn.

Een miskraam is niet te voorkomen door rustig aan te doen of stoppen met werken. Wel kun je zorgen voor een goede start van je zwangerschap, zie gezond leven

Een miskraam kan op verschillende manieren verlopen.
Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies spontaan op gang en heb je een krampende pijn in je baarmoeder en neemt het bloedverlies toe. Dit kan een paar dagen duren maar soms ook een paar weken. Na het verlies van het vruchtje verdwijnt de pijn en vermindert het bloedverlies. Je mag paracetamol slikken wanneer je pijnstilling wilt gebruiken. Helderrood bloedverlies in je zwangerschap is altijd een reden om te bellen. Mocht je veel bloedverlies hebben of het bloedverlies blijft aanhouden en er zijn veel stolsels, neem dan meteen contact op met de dienstdoende verloskundige (06-52678066).
Wanneer de miskraam niet spontaan komt, kan je kiezen voor het op gang brengen van de miskraam met medicijnen of het krijgen van een curettage. Hiervoor verwijs ik je naar het ziekenhuis.
Je lichaam herstelt meestal vlot na een spontane miskraam of curettage. Je menstruatie komt na ongeveer 4-6 weken weer op gang en je lichaam is dan voldoende hersteld om weer zwanger te raken.
Heb je 2 of meer miskramen meegemaakt, dan heb je de mogelijkheid om een chromosomenonderzoek te laten doen. Ik geef je hier graag meer informatie over.

Het is belangrijk dat je tijd neemt om je miskraam emotioneel een plek te geven. Jij en je partner kunnen verdrietig zijn over de niet gelukte zwangerschap maar ook andere gevoelens hebben zoals boosheid of jaloezie naar een andere zwangere. Ik help je graag om te gaan met deze gevoelens en een plan te maken voor een eventuele volgende zwangerschap.

ls er in de prille ontwikkeling iets fout gaat kan de zwangerschap eindigen in een miskraam. Je merkt dit meestal het eerst aan een gevoel alsof je ongesteld wordt met bloedverlies en buikpijn. Soms merk je het niet zelf en wordt pas tijdens de eerste echo ontdekt dat er geen kloppend hartje is.

Lees meer hierover op de site van onze beroepsvereniging: miskraam