Voeding

Een goede voeding is tijdens de zwangerschap heel belangrijk. De baby is afhankelijk van de voeding die de moeder gebruikt. Het is verstandig gezond en gevarieerd te eten.

Wees matig met zout.

Eet verse groenten, fruit, melkproducten en volkoren brood.
Vette vis is een aanrader, maar niet vaker dan twee maal per week. Vermijd het eten van roofvissen, zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Gebruik geen voorverpakte vis, zoals gerookte zalm, je loopt kans op een listeriabesmetting.
Eet geen rauw vlees en rauwe vis om besmetting met toxoplasmose te voorkomen.

Eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk (au lait cru) ivm mogelijke besmetting met listeria. Kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk is geen probleem. Lees het etiket.

Eet geen lever en beleg niet meer dan één boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever, zoals paté, leverworst of Hausmacher. Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby.
Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang met het oog op listeriabesmetting.
Drink niet meer dan vier koppen koffie per dag. Te veel cafeïne is niet goed voor het kind.

De stof glycyrrhizine in drop kan de bloeddruk verhogen. Wees matig met drop.

Als je ijs eet, kies dan voor schepijs of verpakt ijs in plaats van softijs. In de machines kunnen restjes melk achter blijven waar de listeriabacterie in kan zitten. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld milkshakes.

Meer informatie is te lezen op www.voedingscentrum.nl

Het voedingscentrum heeft een quiz geschreven over zwangerschap en voeding. Klik op deze link om de quiz te doen.