Zwangerschapskwalen

Zwangerschap is een natuurlijk proces en een periode van grote lichamelijke en emotionele veranderingen. Elke vrouw beleeft deze periode anders. Hieronder lees je over een aantal veel voorkomende klachten en hoe je er mee om kunt gaan.

Aambeien

Aambeien zijn spataderen bij je anus. Omdat je in je zwangerschap sneller last het van harde ontlasting heb je meer kans op het krijgen van aambeien. Probeer te voorkomen dat je ontlasting hard wordt door voldoende te bewegen en rekening te houden met je eten en drinken. Drink minimaal 2,5 liter water per dag en eet vezelrijk zoals volkoren brood en pasta, zilvervliesrijst en voldoende groente en fruit. Probeer regelmatig naar de toilet te gaan. Tijdens je bevalling kunnen ook aambeien ontstaan. Geef aan wanneer je last hebt van aambeien. Ik kan je advies geven.

Afscheiding

Normale vaginale afscheiding is wittig van kleur en voelt slijmerig en plakkerig aan. Veel vrouwen hebben meer afscheiding tijdens de zwangerschap. Zolang de afscheiding niet jeukt, stinkt of van kleur verandert hoort het erbij. Overleg met mij wanneer je twijfelt.  Een goede hygiëne is altijd belangrijk. Maar je kunt beter geen zeep gebruiken bij het wassen van de vagina en de vulva omdat dit de zuurgraad aantast. Zo beperk je de kans op een schimmelinfectie. Draag niet te strakke kleding, gebruik bij voorkeur katoenen ondergoed en minimaliseer het gebruik van inlegkruisjes.

Bandenpijn

Je baarmoeder zit met verschillende banden vast aan je bekken. Door de groei van de baarmoeder worden deze banden opgerekt en voel je soms een scherpe pijn, met name in je onderbuik en in je liezen. Dit kan gebeuren als je loopt of wanneer je in bed van houding verandert. De pijn is vervelend maar gelukkig onschuldig. Als je in een ontspannen houding gaat liggen met eventueel een warme kruik tegen je buik aan, zal de pijn weggaan. Je kunt met een speciale buikband je buik wat steun geven.

Bekkenpijn

In je zwangerschap kun je wat ongemak of pijnklachten krijgen aan je bekken. Door je zwangerschap worden de banden en spieren van je bekken soepeler. Op deze manier krijgt je bekken meer ruimte om je baby tijdens de bevalling gemakkelijker door het geboortekanaal te laten gaan. Zorg voor een goede afwisseling van rust en beweging. Misschien is het nodig om extra begeleiding te krijgen van een fysio- of Caesartherapeut of een osteopaat.

Blaasontsteking

Tijdens je zwangerschap heb je meer kans op een blaasontsteking. Dit komt doordat de urineleider verwijd is en er verminderde samentrekkingen van de blaas plaatsvinden onder invloed van de zwangerschapshormonen. Je kunt ongemerkt een blaasontsteking hebben, zonder het branderige gevoel tijdens of na het plassen. Vanwege je zwangerschap moet je vaker plassen. Maar moet je wel heel vaak kleine beetjes plassen, dan kan dat wijzen op een blaasontsteking. Je kunt ook harde buiken krijgen van een blaasontsteking. De huisarts kan je urine nakijken en mocht je een blaasontsteking hebben, dan krijg je antibiotica voorgeschreven. Belangrijk is dat je extra drinkt en voldoende vitaminen C inneemt. Laat je urine controleren wanneer de kuur afgelopen is.

Bloedarmoede

Tijdens de zwangerschap treedt soms bloedarmoede op. Dit komt doordat er extra bloed nodig is omdat de circulatie bij de zwangere vergroot wordt en er dus (tijdelijk) een ijzertekort ontstaat. Ook vindt er in het lichaam een verdunning van het bloed plaats. Bloedarmoede is soms te voorkomen door een ijzerrijk dieet te volgen en afhankelijk van de mate van bloedarmoede eventueel ook ijzertabletten te gebruiken op voorschrift van de verloskundige.

Borsten

In je zwangerschap gaat je borstweefsel groeien. Er worden meer melkklieren en bloedvaten aangemaakt. Je borsten kunnen wat zwaarder worden maar ook 1 of 2 cupmaten groter worden. De grootte van je borsten zegt niets over de kwaliteit van je moedermelk. Sommige zwangeren hebben al vroeg in de zwangerschap last van lekkende borsten omdat de melkproductie al wat op gang is gekomen. Bij andere zwangeren lekken de borsten nooit. Beide is normaal.

Brandend maagzuur

Veel zwangeren hebben last van brandend maagzuur. Onder invloed van hormonen werkt de kringspier tussen de slokdarm en de maag minder goed. Probeer je voeding aan te passen. Sinaasappelsap, koffie, koolzuurhoudende dranken, alcohol en vet of gekruid eten kunnen de klachten verergeren. Vanillevla of warme melk kunnen verlichting geven. Het is ook mogelijk medicijnen zoals Rennies te gebruiken. Controleer altijd of deze gebruikt mogen worden in de zwangerschap.

Haaruitval

In je zwangerschap kun je last krijgen van haaruitval. Mogelijk vanwege een tekort aan vitamine B, dit kun je aanvullen met behulp van een vitaminen B-12 preparaat.

Harde buiken

Tijdens je zwangerschap voel je de spieren van je baarmoeder af en toe samentrekken. Dit noemen we harde buiken. Ze zijn ongemakkelijk maar niet pijnlijk en komen niet met regelmaat. Heb je vaak harde buiken? Denk dan eens na of je het druk hebt of last van stress. Rustig aan doen is dan de oplossing. Soms is het een reactie van je lichaam op een blaasontsteking of schimmelinfectie. Meld dit, dan kan dit uitgezocht worden. Wanneer harde buiken pijnlijk zijn en regelmatig komen en je bent nog geen 37 weken zwanger, neem dan contact op.

Hartkloppingen

In je zwangerschap moet er meer bloed rondgepompt worden. Dit kan na inspanning zoals het traplopen, hartkloppingen geven. Met rust gaat dit vanzelf over. Meld het tijdens je controle.

Infecties

Goede informatie over het voorkomen van infecties in de zwangerschap vind je in de brochure Voorkom infecties, uitgerekend nu!

Jeuk

Sommige vrouwen hebben last van jeuk in de zwangerschap. Je zwangerschapshormonen zorgen voor een lichte stuwing van je lever. Daardoor werkt je lever minder goed. Zo komen er galsappen in je bloed terecht en die veroorzaken jeuk. De jeuk is over wanneer je bevallen bent, maar tot die tijd kan talk(mentol) poeder wat verlichting geven. Draag katoenen kleding, douche met lauw water en gebruik zo min mogelijk zeep en lotion.

Kuitkramp

Deze kramp treedt meestal in de nacht op en komt door een minder goede doorbloeding van je benen. Het bewegen van je benen of het naar boven krullen van je tenen kan verlichting geven. Soms helpt het masseren van je benen met Venadoron van Weleda.

Lage rugpijn

Tegen het einde van je zwangerschap rekken de banden en spieren van je buik steeds verder uit. Je rugspieren moeten dit opvangen. Bij sommige zwangeren geeft dit pijnklachten in je onderrug. Zorg voor een goede rechte houding en draag eventueel een buikband die wat steun geeft.

Misselijkheid

Vooral in de eerste 4 maanden kun je last hebben van misselijkheid en overgeven. Begin de dag met een licht ontbijt, pas je tempo aan, drink voldoende en eet verdeeld over de dag kleine lichte maaltijden. Eet waar je zin in hebt. Indien je blijft overgeven en drinken ook niet meer binnenblijft neem dan contact met me op. Ook in de laatste maanden van de zwangerschap kunnen vrouwen last hebben van misselijkheid. Dat komt vooral doordat de baarmoeder tegen de maag drukt. Probeer daarom kleine maaltijden te eten. Eet bijvoorbeeld liever zes keer per dag een kleine maaltijd in plaats van drie keer een bord vol. Gaat misselijkheid gepaard met andere klachten, neem dan even contact met me op.

Nare sexuele ervaringen

Wanneer je negatieve seksuele ervaringen hebt of moeite met een inwendig onderzoek, is het goed om dit bespreekbaar te maken, ook al vind je dat niet gemakkelijk. Tijdens de begeleiding van je zwangerschap en bevalling zal ik hier natuurlijk rekening mee houden.

Seksualiteit

De beleving van seksualiteit kan sterk verschillen van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen hebben meer zin in vrijen tijdens de zwangerschap, andere vrouwen juist minder. Gemeenschap hebben kan geen kwaad in je zwangerschap. Wel kan je baarmoeder samentrekken tijdens en na een orgasme, wat pijnlijke en harde buiken geeft. Dit gaat normaal gesproken vanzelf weer over. Sommige vrouwen hebben wat bloedverlies na het vrijen. Dit komt omdat de baarmoedermond door je zwangerschap extra doorbloed is en een gesprongen bloedvaatje kan dan wat bloedverlies geven. Dit is geen probleem. Een beetje bloedverlies kan geen kwaad in je zwangerschap, maar neem contact met me op wanneer het bloedverlies blijft aanhouden.

Slecht slapen

Veel zwangeren dromen intensiever waardoor ze slechter slapen. dromen. Ze zijn druk bezig met de zwangerschap, de baby, de bevalling, de rest van het gezin en de zorg daarvoor. Ook nemen aan het einde van de zwangerschap de lichamelijke klachten toe en kan je buik in de weg gaan zitten. Veel zwangeren hebben baat bij een stukje wandelen voor het slapen gaan. Je hoofd is dan vaak opgeruimder en je lichaam wat vermoeider waardoor slapen soms beter gaat.

Spataderen

Spataderen en klachten van de benen kunnen in de zwangerschap ontstaan doordat het hormoon progesteron ervoor zorgt dat de aderen verslappen. De steeds groter wordende baarmoeder maakt het voor het bloed uit de benen moeilijk om weer omhoog te stromen en door de grote druk in de aderen krijgen zwangeren spataderen of pijnlijke benen. Spataderen kunnen ook voorkomen in de schaamlippen. Bestaande spataderen verergeren vaak in de zwangerschap. Het ontstaan van spataderen kun je niet voorkomen. Blijf bewegen, draag geen hoge hakken, zit niet met je benen over elkaar en sluit een warme douche af met het afdouchen van je benen met koud water. Soms zijn steunkousen noodzakelijk.

Stemmingswisselingen

Tijdens (maar ook na je zwangerschap) kun je last hebben van wisselingen in je stemming. Je bent prikkelbaar, wat somber, maakt je zorgen over de bevalling of hoe je straks jullie kind moet opvoeden. Bespreek je gevoelens, dan kan ik je hierin ondersteunen.

Tandklachten

Ga bij pijnklachten aan je tanden of tandvlees naar je tandarts. Er is een relatie tussen langdurig ontstoken tandvlees en vroeggeboorte.

Urineverlies

Door de groei van je kind en de baarmoeder en het verslappen van de bekkenbodemspieren, neemt de belasting van de bekkenbodem in korte tijd toe. In rust hebben de meeste vrouwen geen last van urineverlies. Maar wanneer je gaat bewegen, kunnen er problemen ontstaan, bijvoorbeeld bij hoesten, niezen, lachen, bukken en lichamelijk werk. Tijdens deze activiteiten zullen de bekkenbodemspieren dus actief aangespannen moeten worden. Ook is het goed om je bekkenbodemspieren te trainen in de zwangerschap en vooral ook daarna, meestal verdwijnen de klachten dan vanzelf enkele maanden na de bevalling. Zo niet overleg dan met je huisarts.

Vermoeidheid

In het begin van je zwangerschap kun je meer behoefte hebben aan slaap door hormonale veranderingen. Geef hier aan toe, het gaat vanzelf over.

Verstopping (obstipatie)

Tijdens je zwangerschap werken je darmen wat trager waardoor de ontlasting wat harder wordt. Eet vezelrijk (rauwkost, fruit en volkoren producten), drink minimaal 2,5 liter per dag en zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Vocht vasthouden

In de zwangerschap is het normaal dat je wat vocht gaat vasthouden. Meestal is dit aan het einde van je zwangerschap. Warm weer verergert deze klachten. Wanneer je vocht vasthoudt in je voeten en handen en je bloeddruk blijft goed, dan is dit in de meeste gevallen geen probleem. Houd je over je hele lichaam veel vocht vast, dan zal ik je extra in de gaten houden. Tijdens elke zwangerschapscontrole meet ik standaard je bloeddruk. Zorg voor een goede doorbloeding en leg je benen hoog. Een zoutarm dieet helpt niet.

Zwangerschapsstrepen (Striae)

Striae ontstaan doordat de huid snel moet oprekken terwijl het bindweefsel onder de huid niet zo gemakkelijk mee rekt waardoor het gaat scheuren. Je krijgt dan rode strepen op je buik, billen, heupen en of je borsten. Deze strepen worden na verloop van tijd lichter en minder opvallend. Er is helaas geen crème die dit kan voorkomen.